Oogarts Liselotte Aerts: over oogzorg, “Mooie Kijkers” en de toekomst van de optometrie

Inleiding:

Vandaag spreken we met Liselotte Aerts, een toegewijde oogarts en auteur van het boek “Mooie Kijkers”. In haar boek vertaalt ze de complexe wereld van de oogheelkunde naar een taal die voor iedereen begrijpelijk is.

Bij EyeMatch, hét werving- en selectiekantoor voor de optieksector, willen we ondernemers in de optiek inspireren met inzichten van experts zoals Liselotte. We zijn benieuwd naar haar motivatie om oogarts te worden, haar visie op samenwerking met optometristen en wat haar dreef om “Mooie Kijkers” te schrijven. 


“Oogarts zijn is voor mij een enorm dankbaar werk”

Liselotte, wat inspireerde je om oogarts te worden en je carrière te wijden aan oogzorg?


Ik ben altijd enorm geïnteresseerd geweest in het menselijk lichaam. Als kind vond ik het bijvoorbeeld niet eerlijk dat mijn huisarts meer wist over mijn lichaam dan ikzelf… ik wou dus graag weten hoe het menselijk lichaam werkt en het ook beter begrijpen.

Daarom ben ik geneeskunde gaan studeren: om meer te leren over mijn lichaam, maar ook om anderen écht te helpen. Oorspronkelijk wou ik kinderarts worden, maar tijdens mijn studie vond ik oogheelkunde en plastische chirurgie enorm interessant. Uiteindelijk heb ik gekozen voor oogheelkunde en ik ben nog altijd enorm blij met deze keuze.

Het is één van de meest positieve disciplines: meer dan 80% van onze patiënten kunnen we helpen. Daarnaast hebben we een erg gevarieerde patiëntenpopulatie en is het werk zelf erg veelzijdig: we doen consultatie, maar gebruiken veel verschillende soorten toestellen, doen laserbehandelingen en operaties. Mijn specialiteit is ooglid- en cataractchirurgie en ik ben zo blij dat ik mensen kan helpen beter te zien of zich beter te voelen over zichzelf. ‘Oogarts zijn’ is dus voor mij een enorm dankbaar werk.


“Mooie Kijkers” maakt oogzorg toegankelijk voor iedereen

Je hebt het boek “Mooie Kijkers” geschreven. Kun je ons iets vertellen over het proces? Waarom vond je het belangrijk om complexe oogheelkunde begrijpelijk te maken voor een breder publiek?


Toen ik mijn praktijk in 2018 startte, maakte ik op aanraden van mijn mama een informatiemap voor mijn patiënten over de meest voorkomende oogziektes en hoe ze beter zorg konden dragen voor hun ogen.

Ik kreeg zoveel positieve reacties hierover dat ik met het idee speelde om deze kennis toegankelijk te maken voor een breder publiek. Patiënten komen dagelijks met zoveel vragen, en het is niet altijd gemakkelijk om zelf de juiste informatie terug te vinden.

Daarnaast bestonden er toen al toegankelijke boeken over de darmen en de huid, maar nog niet over de ogen. Vandaar dat ik dat wou schrijven. Mooie kijkers is het eerste toegankelijke boek over de ogen.

Het schrijven zelf was een pittige periode, maar ook heel leerrijk en plezant: ik wilde écht een boek creëren dat zowel begrijpelijk als nuttig is, zonder te veel vakjargon. Mijn doel was dat mensen na het lezen meer inzicht zouden hebben in hun ogen, wat nu wél of geen fabeltjes zijn en hoe ze zelf zorg kunnen dragen voor hun ogen. Uit de reacties van patiënten, maar ook collega oogartsen, optometristen en verpleegkundigen, denk ik wel dat ik erin geslaagd ben. 


“Via Instagram maak ik oogzorg laagdrempelig en leuk”

Je deelt via Instagram vaak korte oogweetjes. Wat motiveert je om deze kennis online te delen?


Via sociale media kan ik op een laagdrempelige manier veel mensen bereiken met betrouwbare en praktische informatie.

Mijn motivatie is simpel:

  • Ik wil mensen bewust maken van het belang van ooggezondheid, want je ogen zijn een weerspiegeling van hoe het met de gezondheid van je lichaam gesteld is. 
  • Daarnaast wil ik mensen informeren op een leuke en toegankelijke manier.

Ik deel leuke weetjes – onze ogen kunnen wel één miljoen kleuren herkennen-, geef juiste uitleg over oogaandoeningen, deel praktische tips – zoals bijvoorbeeld hoe je oogdruppels ‘gemakkelijker’ kan aanbrengen of wat je zelf kan doen aan droge ogen – en ik bespreek feiten en fabeltjes over de ogen.

Hiermee hoop ik niet alleen misverstanden uit de wereld te helpen, maar ook mensen enthousiast te maken om beter voor hun ogen te zorgen. 


Wat is jouw visie op de rol van de optometrist in de toekomst?

Als werving- en selectiekantoor gespecialiseerd in de optieksector zijn natuurlijk enorm benieuwd


Momenteel is de wachttijd in mijn praktijk meer dan 10 maanden… en ik hoor van collega’s ook dat de wachttijden meer en meer oplopen.

Daarnaast zullen er naar de toekomst toe meer mensen met bijziendheid zijn en worden we ook ouder, waardoor leeftijdsgebonden aandoeningen zoals cataract, maar ook maculadegeneratie, droge ogen, … zullen toenemen. Er zal dus nog een grotere nood komen aan toegankelijke oogzorg.

Veel collega’s werken al samen met optometristen of orthoptisten in hun praktijk, zodat we meer patiënten kunnen helpen. We kunnen dus een waardevolle aanvulling zijn voor elkaar. Deze samenwerking kan ervoor zorgen dat meer mensen tijdig de zorg krijgen die ze nodig hebben.


“Blijf enthousiast en blijf leren!”

Tot slot, heb je een gouden tip voor ondernemers in de optiek of optometristen die willen groeien?


Mijn gouden tip is om enthousiast te blijven over je werk én je klanten of patiënten centraal te stellen. Mensen voelen wanneer je enthousiast bent over je werk en oprecht betrokken bent bij hun situatie.

Voor optometristen en ondernemers in de optiek betekent dit misschien dat je verder kijkt dan alleen brillen en lenzen en je expertise deelt over ooggezondheid in brede zin. Daardoor kan je écht een verschil maken. Blijf nieuwsgierig, blijf leren en zoek manieren om je kennis te delen.

Afsluiting:

We willen Liselotte hartelijk bedanken voor haar tijd en inspirerende inzichten. Haar werk, zowel in de oogzorg als met Mooie Kijkers , toont hoe belangrijk communicatie en kennisdeling zijn in onze sector.

Wil je meer weten over Mooie Kijkers” of Liselotte’s fascinerende oogweetjes? Volg haar op Instagram (vermeld hier de handle) en ontdek het boek via haar website (vermeld hier de link).

Bij EyeMatch helpen we ondernemers in de optiek niet alleen met inspirerende verhalen, maar ook met het vinden van de juiste collega’s en ondersteuning in personeelsbeleid. Bezoek ons op www.weallmatch.be/eyematch om te ontdekken hoe wij jouw team kunnen versterken in de oogartsenpraktijk, optiekzaak of optiekfabrikant. Samen kijken we verder!

misschien vind je deze blogs ook interessant

Vergeet intuïtief verkopen – Tijd voor een doelbewuste strategie!

De Kwaliteit van contactlenscontroles moet omhoog!

Oogarts Liselotte Aerts: over oogzorg, “Mooie Kijkers” en de toekomst van de optometrie

Klaar om jouw match te vinden?