Het personeelstekort is een bekend probleem. Nieuwe mensen aantrekken is heel lastig daarom des te belangrijker is het behouden van je talentvolle medewerkers. Zij bepalen het succes van je onderneming.
Hou dus steeds een focus op je huidige team door de volgende tips toe te passen:
Communicatie is the key tot succes!
Open communicatie zorgt voor meer vertrouwen in jou als werkgever. Soms is er niet meer nodig dan een goed gesprek. Weten wat er leeft onder je team zodat je tijdig kan inspelen op de belangrijke kwesties.
Doordat je in een kleine kmo heel nauw samenwerkt krijg je soms een vals gevoel van “op de hoogte” te zijn. We praten veel maar dit is vaak eerder oppervlakkig. Hierdoor denk je te weten wat er speelt terwijl de onderliggende kwesties niet aan bod komen en ontevredenheden kunnen toenemen bij het team.
Hoe pak je dat aan?
– Drie maandelijks gesprek: door regelmatig ongestoorde 1 op 1 gesprekken te voeren bouw je een vertrouwensband op. Focus op gelijkwaardigheid en openheid om te zorgen dat je de onderlinge samenwerking kan optimaliseren.
– Exit gesprek: bij een medewerker die gaat vertrekken is het te laat om de kwestie nog aan te pakken. Toch kun je veel leren uit een gesprek met deze medewerker en voorkomen dat er nog meer teamleden vertrekken.
Daag je werknemer uit
Leuk en uitdagend werk aanbieden aan je werknemers zorgt voor een hogere motivatie en leuke dynamiek. Als je erin slaagt om elk teamlid dagelijks uit te dagen zal het team nog beter leren samenwerken en zullen ze de meerwaarde van elk teamlid leren appreciëren en elkaar gaan aanmoedigen om het gezamenlijk doel te behalen.
Zorg wel dat je voldoende ruimte biedt om de werkzaamheden zelfstandig in te vullen want als je te veel gaat controleren kan dit net een averechts effect hebben en het werkplezier bederven.
Hoe pak je dat aan?
– Verantwoordelijkheden delegeren: een toegenomen verantwoordelijkheid leidt bij werknemers tot een hogere motivatie. waardoor de kans dat iemand vertrekt kleiner wordt omdat ze zichzelf niet willen teleurstellen. Ik begrijp dit argument niet
– Jobcrafting: door je medewerkers de vrijheid te geven om zelf aan hun baan te sleutelen kan elk teamlid de job personaliseren en het interessanter en uitdagender maken.
Stimuleren van groei en ontwikkeling.
Iedereen werkt graag aan zijn groei en ontwikkeling. Door te zorgen dat je dit kan aanbieden kan je je medewerkers binden en blijven boeien.
Door op zoek te gaan naar de capaciteiten per medewerker en met hen goed te overleggen wat ze willen ontwikkelen en inzetten kan je heel individueel aan de slag gaan.
Als je iemand voldoende kansen kan geven en goed luisteren naar wat iemand echt graag wil dan is er weinig reden tot verandering.
Hoe doe je dat?
– Opleiding: intern of externe opleiding is de meest voor de hand liggende manier om dit te bewerkstelligen. Zorg zeker dat deze opleiding zinvol is en daadwerkelijk capaciteiten aanleert die ingezet kunnen worden.
– Wisselen van taken: de taakverdeling binnen het team is een dynamisch schema waarin je verantwoordelijkheden kan schuiven. Door goed naar je team te luisteren kan je iedereen uitdagen door de taken bij de ideale persoon te zetten.
Ondersteun de werk-privébalans.
Steeds meer werknemers worstelen met de work-lifebalance. Deze balans is heel belangrijk om te zorgen dat werknemers graag blijven werken voor het bedrijf.
Als werkgever ga je ver voor je iegen zaak: extra uren werken, extra uitdagingen aangaan, soms op je tippen lopenkortom niets is jou te veel. Maar je plukt uiteraard ook de voordelen van jouw zaak.
Voor een werknemer is dit anders, hij heeft ervoor gekozen om voor jou te komen werken en dus geen eigen zaak te hebben. Je kan moeilijk van hem hetzelfde verwachten.
Door je flexibel op te stellen en je aanpak te individualiseren zorg je ervoor dat elke werknemer met plezier in jouw zaak staat en dagelijks werkplezier kan ervaren.
Rekening houden met de work-lifebalance is een belangrijk aspect hierin. Als je werknemer thuis stress ervaart of het niet goed geregeld krijgt wordt de inspanning die op het werk van hem verwacht wordt al snel te veel. Hierdoor is de kans op een burn-out heel groot. En als een werknemer volledig uitvalt zal het voor jou een nog groter probleem vormen. Dus naar mijn mening beter voorkomen dan genezen.
Hoe pak je dit aan?
– Keuze in voordelen: er zijn een heel aantal voordelen die je kan bieden aan je werknemers. Maar om te zorgen dat deze ook echt hun doel bereiken geef je jouw team de keuze. Sommige voordelen zijn voor de ene werknemer een groot voordeel terwijl ze voor de andere werknemer eigenlijk niet echt worden gewaardeerd. Geef keuzes waardoor iederzijn voordeel kan kiezen.
– Flexibiliteit en verantwoordelijkheid: bijvoorbeeld bij het opnemen van verlof of overuren is het lastig om het voor iedereen goed te doen. Wil jij graag dat jouw team steeds zijn verlof goed kan inzetten? Creëer een kader dat ze zelf de verantwoordelijkheid hierin kunnen nemen.
Door bovenstaande tips toe te passen zorg je dat de werknemer zich kan ontwikkelen en zijn capaciteiten volledig kan inzetten. Hierdoor creëer je werkplezier binnen jouw team en is de kans klein dat iemand het schip verlaat.